onsdag 26 mars 2014

Besvikelse

20140326-142514.jpg

I tisdags hade jag ju mitt efterlängtade besök hos "dietisten". Jag för det visade sig att det inte var någon riktig dietist, men väl en distriktssköterska som jobbar i deras överviktsteam.
Och. Jag är inte nöjd. Hon kändes inte närvarande, sprang fram och tillbaka, kändes oplanerat. Jag hade trott att hon ville att jag skulle berätta lite om min bakgrund, hur jag ätit tidigare och vad jag själv kan och vet.
Det enda hon gjorde var att ställa några frågor från ett standardformulär om träning, kost, rökning och alkoholvanor.
Fick väga mig. Igen. Och mäta midjemått. Igen.
Sen slängde hon fram några olika tallriksmodeller och så fick jag en bild på hur man kan fördela de 1500 kcal man bör hålla sig inom per dag för att gå ner i vikt. Visade mig en app till mobilen som man kan använda för att räkna kalorier.
Sen fick jag en läxa. Under 4 dagar ska jag skriva ner vad jag äter. Detta ska jag redovisa vid nästa besök som vi bokade in. Men det kommer jag med största sannolikhet avboka. För det kändes inte alls bra.
Det enda positiva hon sa var att det är bättre att vara tjock och träna än att vara smal och inaktiv.
Eh. Tack för det. Typ.
Och visst kunde jag få remiss till dietist, men det trodde hon inte att jag skulle behöva.
Nää vet ni va. Så mycket som jag experimenterat med mat och kost så kan jag nog det här på egen hand. Och jag har redan börjat om.  Och det var ungefär här jag startade en ny blogg..


4 kommentarer:

  1. Förlåt men.. hahahaha Lättare att vara tjock och träna än smal och inaktiv?? hahaha Jösses! Ja avboka de där besöket. Det lär inte ge ett skit. Inte konstigt att folk gör gastric by pass på löpande band m sådana dietister.

    Som du säger; Du kan. Och du kommer hitta den där balansen igen!

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Det där lät inte alls bra. Fel människa på fel plats, säger jag om henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa du. Eller så hade hon en förbannat dålig dag! ;)

      Radera